fbpx

Zo blijf je zen en actief, ook op kantoor!

Actief óók op kantoor.

Moderne technologie heeft ons veel voordelen en gemakken opgeleverd, maar ook één groot nadeel. De meeste mensen zitten 8 (of meer) uur per dag, 5 dagen per week, het overgrote deel van het jaar achter een bureau. Datgene wat ons productiever en succesvoller heeft gemaakt, kan tevens onze gezondheid schaden, zelfs permanent. Het menselijk lichaam is ontworpen om actief bezig te zijn, daarom kan je je na een hele dag zitten behoorlijk uitgeput voelen. Hier zijn een paar eenvoudige tips om actief en mindfulness te blijven op kantoor.

Opgeruimd bureau, opgeruimd hoofd.

Opgeruimd bureau, opgeruimd hoofd.
Werk aan één taak tegelijk. Niemand krijgt betere resultaten door verschillende dingen tegelijkertijd te doen. Blijf in het heden en laat kleine taken niet opstapelen op je ‘to do’ lijst. Probeer alles wat slechts 5 minuten of zelfs minder van je tijd in beslag neemt, meteen af te ronden. Geef elke taak de aandacht die het verdient. Voorkom stapels om je heen, maar werk bijvoorbeeld met archiefbakken en houdt slechts de papieren die je op dat moment nodig hebt op je bureau. En ruim aan het einde van de dag je werkplek op, zodat je de volgende dag weer fris kunt beginnen.

Maak al joggend een coffee run.
Je denkt misschien niet dat kleine bewegingen, zoals naar het bureau van je collega lopen of je waterglas bijvullen, de effecten van een hele dag zitten tegen kan gaan. Denk dan nog maar eens na. Elke kleine beweging telt, dus maak van elke taak een excuus om je lichaam te bewegen. Maak eens een koffierondje voor het hele kantoor (oké misschien toch maar niet joggend, want koffievlekken zijn voor niemand een goede look), loop eens langs die collega in plaats van te mailen en houd als het lekker weer is een “walk en talk” meeting in het zonnetje.

Neem tijd voor de lunch.

Neem tijd voor de lunch.
Soms is het moeilijk om een pauze te nemen als je veel op je bord hebt en ben je sneller geneigd om je boterhammen achter je bureau op te eten. Hoewel het efficiënter lijkt, doet eten en werken op hetzelfde moment geen wonderen voor je fysieke en mentale gezondheid. Maar als je je kantoor verlaat zal het je lichaam en je hersenen opfrissen, zelfs als het slechts om een break van 15 minuten gaat. Je beweegt je spieren, krijgt frisse lucht en hebt zelfs tijd om met je collega’s te kletsen en zo tot nieuwe inzichten te komen in plaats van urenlang naar je scherm te staren.

Speel geen e-mail tikkertje.
Tenzij je een helpdeskmedewerker bent, is het beantwoorden van e-mails niet je ‘core business’. Dus stop met het om de paar minuten checken van je e-mail, voordat je eindeloos de hele dag triviale boodschappen leest en beantwoordt. Als ze je onmiddellijk nodig hebben, kunnen ze bellen, sms’en of naar je toe komen. Het niet constant controleren is echt niet ongevoelig, onbeleefd of respectloos. Het gaat er eerder om productief te zijn en werk gedaan te krijgen. Maar hoe vaak moet je dan wel je email checken? Ideaal is om het te limiteren tot 2 keer per dag. Controleer je e-mail in de vroege ochtend om voorop te lopen, een planning te maken en de dag goed te beginnen. En check het dan nog een keer aan het einde van de werkdag om te reageren op vragen en openstaande zaken te sluiten.